سافت استاتر چیست؟
می دانیم یکی از روشهاي مرسوم صنعتی براي راه اندازي موتورهاي سه فاز توان بالا در ایران عبارت است:
ستاره – مثلث
معایب مدار ستاره – مثلث:
♦ نیاز به 6 رشته کابل.
♦ پرش جریان در لحظه سوئیچ کنتاکتور مثلث و ایجاد تنش گذرا در موتور.
♦ نیاز به تابلوي بزرگ و مونتاژ وقت گیر با هزینه بالا
ثابت بودن مقدار کاهش جریان و گشتاور راه اندازي به حدود 1/3 مقادیر متناظر راه اندازي مستقیم (dol)
•عدم امکان هیچ نوع کنترل طول زمان راه اندازي و توقف
•کمتر بودن تعداد استارت مجاز در ساعت بدلیل الکترومکانیکی بودن سیستم
پس می توان گفت این روش داراي جریان راه اندازي بالایی می باشد که با استفاده از تجهیزات جدید جریانهاي راه اندازي را حذف نمود.
با پیشرفت صنعت الکترونیک دستگاهاي جدیدي جهت راه اندازي موتورهاي سه فاز که داراي توان بالا که در زیر بار راه اندازي می شوند، ساخته شده است که عبارتند از:
•اینورتر
•سافت استارتر
ایراد اصلی استفاده از اینورتر زیمنس صرفاً بعنوان راه انداز موتور، گران بودن آن است وبیشتر در زمانی استفاده می شود که نیاز به کنترل سرعت داشته باشیم.
سافت استارترها در بازار در سه مدل عرضه می شوند:
1. آنالوگ بدون حفاظت
2. آنالوگ با حفاظت
3. دیجیتال
راه اندازي نرم موتور یا سافت استارتر زیمنس چیست؟
همانطور که از نامش پیداست وسیله اي است جهت راه اندازي الکتروموتورها بصورت نرم و تدریجی.
با سافت استارتر نمی توان همه موتورها را راه اندازي کرد چون موتورها تنوع زیادي دارند و سافت استارترها براي گونه خاصی از آنها مناسب است این موتورها در صنعت به موتورهاي سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند. ما توانیم موتور سه فاز را مستقیماً به برق سه فاز متصل و راه اندازي میکنیم .به این روش راه اندازي،راه اندازي مستقیم می گویند اگر شما مستقیماً موتور را به برق سه فاز وصل کنید هیچ کنترلی در راه اندازي آن نخواهید داشت. در حالیکه سافت استارتر به شما امکان کنترل زمانی راه اندازي را می دهد.در خیلی از اوقات ما نیازي به اعمال نظارت و کنترل در راه اندازي موتور نداریم. مثلاً در خیلی از کاربردهاي با موتورهاي توان پایین . اما هنوز موارد زیادي هم وجود دارند که باید راه اندازي با کنترلهاي مناسب صورت بگیرد.باید توجه کنیم که هنگام راه اندازي یک موتور سه فاز یک سري اتفاقات الکتریکی و مکانیکی رخ میدهد که متفاوت از حالت کار دائم موتور پس از راه اندازي است مثلاً در هنگام راه اندازي موتور جریان خیلی بیشتري نسبت به حالت دائم آن از شبکه می کشد.اگر موتور کوچک باشد اشکال خاصی ایجاد نمی شود ولی اگر موتور بزرگ باشد ممکن است، این جریان زیاد را برق کارخانه نتواند براحتی تأمین کند.،مثلاً کشیدن جریان ناگهانی زیاد از برق کارخانه ممکن است باعث افت ولتاژ لحظه اي شده و در کار سایر تجهیزات برقی و الکترونیکی اختلال ایجاد شود